Pegase

Geschiedenis

De Pegase werd in de omgeving van Antwerpen gebouwd na de Tweede Wereldoorlog. Vermoedelijk baseerde de bouwheer zich op een voorbeeld uit een Amerikaans motorsporttijdschrift. De thuisbasis van de Pegase was de RYCB (Royal Yacht Club van België) van Antwerpen.
Het ontwerp is van de bekende Italiaanse scheepsbouwer RIGA, bekend om de sierlijke vormen die hij aan zijn schepen gaf.

Beschrijving

De romp van de Pegase werd in hout gebouwd. Het onderwaterschip is scherp aan de boeg en loopt plat uit naar de spiegel. Er is een windscherm en de ruimte voor de piloot en passagiers kan worden overkapt.

De motor van de Pegase is een ingebouwde automotor van Ford en drijft een enkele schroef aan. Het roer is aangehangen aan de rechte spiegel.

Interieur

Het mooi afgewerkte interieur omvat vooraan een zitbank voor de piloot en een passagier, gevolgd door een tweede zitplaats voor een passagier. De piloot beschikt over een stuur en een reeks aanwijzers. Daarachter staat centraal de watergekoelde motor opgesteld in een houten omkasting. Achteraan zijn nogmaals meerdere plaatsen voor passagiers voorzien.

Het werd in de hangars van de RCYB achtergelaten door de laatste eigenaar. Zo kwam het via de “vrienden” in de collectie terecht en werd het gerestaureerd. Merk de vakkundig aangebrachte vernis!

Men zegt dat deze boot heeft toebehoort aan een zeer rijke Antwerpse familie, die er zondags een uurtje mee kwamen “m’as-tu vu”-toertjes doen op de Schelde.

Pegase

motorboot, pleziervaartuig
gebouwd na Wereldoorlog II

Lengte 6,35 m
Breedte 1,75 m

De stad Antwerpen is eigenaar
Vastgesteld varend erfgoed sinds 2017

Pegase in het Maritiem Park in 2017 en in de loods op de Droogdokkensite in 2020.